Gyönyörű, idegen - Kangding Ray: Solens Arc

  • Velkei Zoltán
  • 2014. április 10.

Zene

Útkereső hangviharok és zajörvények, ipari döngölések és rave-eufóriák egy kiemelkedő elektronikus lemezen.

Kangding Ray életművének alakulása az utóbbi években felér egy kisebb csodával. A francia származású művész absztrakt és IDM-közeli kísérleti zenéibe úgy épült bele a techno, hogy közben a jövőkutató attitűd és a karakteresen fémes hangzás sem veszett el. A szerző legújabb nagylemezén vizsgázik először hosszabb terjedelemmel ez a koncepció: tizenkét felvételt mutat be bő ötven percben.

false

A lemez szerkezete különösen érdekes. Négy darab, egyenként három számból (jobbára két főtémából és egy átvezetőből) álló szegmensre van felosztva, melyekben éppúgy előfordulnak útkereső hangviharok és zajörvények, mint ipari döngölések és rave-eufóriák. Emiatt a Solens Arc néha olyan hangulatállapotban száguld, mintha a 90-es évek elfeledett trance-átszellemüléseit élné át újra a szerző (az Amber Decay című felvétel elképesztően katartikus), aki ugyanakkor nem csak a múltból merít, amikor az előttünk álló ismeretlent próbálja hangokba önteni. A Transitional Ballistics gigászi ívet leíró hanghullámaiból és mélyről feltörő zizzenéseiből vagy a Serendipity March meneteléséből egyértelműen valami távoli, hatalmas és leírhatatlan képe rajzolódik ki, de mégsem úgy, ahogy eddig. Érdekes színezetet, egyedi kontextusokat kapnak a számok; valami olyat, amiről Kangding Ray zenéit már évek óta határozottan fel lehet ismerni.

De a Solens Arc attól különleges igazán, hogy szájtátós módon találkozik rajta az experimentális zene és a techno egy gyönyörű, idegen hibridet eredményezve. Jelentős lemez egy olyan szerzőtől, aki úgy tűnik, állandóan képes megújulni.

Raster-Noton, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.